زمینه و فرصت های گسترش حضور بخش تعاون در صنایع دریایی (06/04/1390)

صنایع دریائی به‌عنوان صنایع مادر بخشی از صنایع هستند که به ساخت، تولید، تعمیر و تغییر سازه‌های گوناگون، تهیه همه ابزار و تدارک نیازمندی‌های مرتبط با انواع کشتی، شناور، سکوهای فراساحل، ناوبری، دریانوردی، دریاداری، بندرداری، خدمات بندری و صید و صیادی می‌پردازند. سازمان‌های مرتبط با صنایع دریایی و دریانوردی ایران را در کنار وزارتخانه های راه و ترابری، بازرگانی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، علوم و فن آوری، آموزش و پرورش می‌توان به این دسته‌ها تقسیم نمود:
مراکز آموزش دریائی شامل هنرستانهای دریائی، دانشکده های کشوری و لشکری دریانوردی، مراکز آموزش شرکتهای کشتیرانی، انجمنهای دریایی شامل انجمن مالکان کشتی، انجمن دریانوردان، شرکتهای مشاوره و مهندسی دریائی، پژوهشگاه‌های دریائی، شرکت‌های صید آبزیان، موسسات رده بندی کشتی و بازرسی دریائی، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بندری، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های ناظر بر فعالیت‌های کشتی و کشتیرانی، شرکت‌های حمل و نقل و بار فرابر و خدمات بازرگانی، شرکتهای نماینده خطوط کشتیرانی، شرکتها و کارگاههای تامین کننده نیازهای سفری و ادواری انواع شناورها و کشتی‌های تجاری کناره پیما و اقیانوس پیما، شرکتهای نفت فرا ساحل، مراکز صنعتی ساخت، تعمیر و نگهداری انواع کشتی‌ها و شناورها.
صنایع دریائی دولتی کشور شامل چند بخش می شوند که از جمله مهم ترین آنها صنایع ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل سازنده سکوهای حفاری و بهره برداری از چاهها و منابع سطحی و زیر سطحی است. در حال حاضر صنایع دریایی ایران شامل شرکتهای صدرا، ایزوایکو، تاسیسات دریایی ایران، اروندان، صدرا امید چابهار، صف و شرکت عظیم گسترش هرمز که شرکت های مذکور توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مدیریت شده و به مرور سهام برخی از آنها واگذار گردیده است.
صنایع دریایی بعنوان شاخه‌ای از صنایع به فراوری و تولید ناوهای گوناگون و همه ابزار و نیازمندی‌های پیونددار با ناو، ناوبری، دریانوردی، خدمات بندری و ماهی‌گیری می‌پردازند، می توان به گستردگی حیطه فعالیت در این صنعت پی برد از تولید ناو هواپیمابر تا فعالیت یک قایق ماهیگیری در صنعت وخدمات این صنایع قرار می گیرد.
از اینروسازمان‌های وجامعه هایی که مرتبط با این صنعت می باشند طیف وسیعی را شامل شده که از جمله ی آنها می توان به مراکز آمزشی دریایی ؛انجمنهای صنفی وتخصصی دریایی ؛ شرکتهای خدمات فنی ومشاوره و مهندسی دریایی ؛پژوهشگاه‌های دریایی و واحدهای تولید تجهیزات وقطعات وسازه های دریایی وفراساحل؛شیلات ؛بنگاه‌های رده بندی و بازرسی دریایی ؛بندرها و مناطق ویژه اقتصادی دریایی ؛سازمانها، نهادها و ارگانهای دولتی ؛شرکتهای ترابری و خدمات بازرگانی دریایی؛شرکتهای نفتی دریایی ومراکز صنعتی دریایی ایران اشاره نمود. صنایع دریایی شامل حوزه وسیعی از صنایع می‌شود که هر کدام می‌توانند پشتوانه و مهد توسعه علم و فناوری باشند.
1- دسته‌بندی صنا‌یع دریایی:
صنایع کشتی‌سازی شامل : ساخت انواع کشتی‌ها از قبیل کشتی‌های کانتینربر، نفتکش‌های غول پیکر، ناوچه‌ها و زیردریایی‌. در این زمینه شرکت‌های بزرگی نظیر صدرا، ایزوایکو، اروندان و فجر درایران شکل گرفته‌اند که هر یک تجربه ساخت ده‌ها فروند شناور دارند.
صنایع فرا ساحل : شامل ساخت سکوهای ثابت و متحرک دریایی و لوله‌گذاری در دریا می‌شود که در پروژه‌های عظیم نفت و گاز به خصوص در حوزه‌های پارس جنوبی، ابوذر و میادین بزرگ نفتی کاربرد دارند. شرکت‌های بزرگی از قبیل تأسیسات دریایی، صدف و صدرا در این زمینه شکل گرفته‌اند که تجربه ساخت ده‌ها سکوی ثابت و متحرک دریایی و صدها کیلومتر لوله‌گذاری دریایی را در کارنامه فعالیت خود دارند.
صنایع ساحلی و بندری : شامل ساخت اسکله، موج‌شکن و سازه‌های نزدیک ساحل (پایانه‌های نفتی) که در بنادر شهید رجایی، باهنر، بوشهر، امام خمینی و جزیره خارک تجارب بسیاری در این زمینه اندوخته شده است که از جمله آنها می‌توان به قرارگاه سازندگی نوح و شرکت صدرا اشاره کرد.

2- وضعیت موجود تعاونیها در صنایع وخدمات دریایی :
تعاونیها با فرصتهایی که بواسطه قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و قانون بخش تعاون برای آنها بعنوان یک فرابخش بوجود آورده است قادر خواهند بود که از سرمایه گذاری های اشتغال محور در این صنعت در قالب تعاونی های متعارف وتا صنایع دانش محور دریایی وسرمایه محور در قالب تعاونیهای نوع جدید فعالیت نمایند.
عمده فعالیت تعاونیها در حوزه صنایع دریایی را می توان در سه بخش صنایع ؛حمل ونقل وصیادی خلاصه نمود که بطور کلی می توان گفت که:
در بخش صنعت نیز از بین 29462 اتحادیه و شرکت تعاونی صنعتی تعداد 10537 شرکت یعنی معادل 36 % در زمینه صنایع فلزی ، برق و الکترونیک ، شیمیایی ، ماشین سازی و ریخته گری و چند منظوره فعالیت دارندکه زمینه فعالیت در امور مرتبط با صنایع دریایی را دارا می باشند.همچنین از بین 282951 نفر فرصت شغلی موجود در بخش تعاونیهای صنعتی تعداد 100819 نفر (معادل 36% )در زمینه صنایع فلزی ، برق و الکترونیک ، شیمیایی ، ماشین سازی و ریخته گری و چند منظوره می باشند
در بخش کشاورزی براساس سامانه جامع ثبتی تعاونیها تا امروز از بین 35534 اتحادیه و شرکت تعاونی تعداد 2365 شرکت یعنی معادل 7% در زمینه صیادی و شیلات ، پرورش و تکثیر میگو ، پرورش و تکثیر ماهی فعالیت دارندهمچنین از بین 270113 نفر فرصت شغلی موجود در بخش تعاونیهای کشاورزی تعداد 27645 نفر (معادل 10% )در زمینه صیادی و شیلات ، پرورش و تکثیر میگو ، پرورش و تکثیر ماهی می باشند
در بخش حمل و نقل براساس سامانه جامع ثبتی تعاونیها تا امروز از بین 2985 اتحادیه و شرکت تعاونی تعداد 728 شرکت یعنی معادل 24% در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت دارند
همچنین از بین 84838 نفر فرصت شغلی در بخش حمل و نقل تعداد 6457 نفر (8 درصد)در زمینه حمل و نقل دریایی می باشند و ازمبلغ 1339293338 هزار ریال سرمایه گذاری انجام شده در بخش حمل و نقل رقمی حدود 12% یعنی 166145590 هزار ریال سرمایه گذاری شده است. تعداد 5000شناور باری و مسافری تحت بهره‏برداری تعاونیهای موصوف قرار دارد. قریب به 4400 شناور آنها در امر حمل‏بار فعالیت دارند که در موارد معدودی نیز علاوه بر حمل بار به حمل مسافر نیز می‏پردازند. همچنین تعداد 568 فروند شناور یا مجموع ظرفیت 10615 نفر/صندلی در امر جابجائی مسافران دریائی در بنادر جنوبی کشور فعالیت دارند.شایان ذکر است که علاوه بر شناورهای مذکور درحال حاضر تعداد 68 فروند کشتی مسافربری کوچک با ظرفیت 1480 نفر/صندلی در بنادر جنوبی کشور در دست ساخت می‏باشد.
3- فرصتهای توسعه صنایع دریایی:
1)وجود صندوق توسعه صنایع دریایی برای مطالعه، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی، (ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و صنایع فراساحلی)، رفع مشکلات و عوامل بازدارنده با رعایت ملاحظات زیست محیطی با سرمایه اولیه چهارصدمیلیارد ‌ریال تأسیس گردیده است.
2) امکان اعطای تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بر درآمد پرداختی سالانه شناورهایی که با استانداردهای ملی یا جهانی در داخل کشور ساخته می‌شوند و دارای مالک ایرانی هستند
3) امکان اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده و به صورت تسهیلات بلاعوض، ‌به شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران
4) شناورهای ایرانی و غیرایرانی جهت انجام هرنوع تعمیرات از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض بندری جهت ورود به تعمیرگاههای داخلی معاف می‌باشند.
5)امکان خرید و ورود مواد، قطعات و تجهیزات لازم که امکان تولید آن در داخل کشور نیست برای ساخت و تعمیر کشتی در داخل کشور توسط شرکتهای داخلی سازنده شناور و سازندگان تجهیزات صنایع دریایی بدون ثبت سفارش و گشایش اعتبار اسنادی
6)تسهیل درامکان استفاده از توان تخصصی بین المللی
7) امکان تسهیلات ارزی تا سقف 1میلیارد دلار در بودجه های سنواتی برای توسعه صنایع دریایی با سهم آورده 10 درصدوبازپرداخت 12ساله ووثیقه قراردادن شناورهای خریداری شده
8)تمرکز درسیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهره‌گیری کامل از ظرفیتهای کشور در این بخش توسط شورای عالی صنایع دریایی کشور
9) ابلاغ قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی وفرصتهای پیش آمده براساس این قانون برای توسعه فعالیت وسرمایه گذاری بخش غیردولتی
14) امکان جلب مشارکت و ساماندهی ساکنین مناطق ساحلی و سایر فعالین در توسعه بخش صنایع دریایی در بخش تعاون
4- چالش هاو نقاط ضعف صنایع دریایی کشور:
1) طولانی بودن فرآیند تولید شناورهای دریایی در ایران
2) واردات نزدیک به حدود هشتاد درصد تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کشتی های بزرگ از خارج
3)سرمایه گذاری سنگین موردنیازساخت سکوهای فراساحلی که در استخراج و فرآوری نفت و گاز
4) بی اعتمادی در ساخت و تعمیر کشتی درداخل کشور
5)جایگاه ضعیف بنادر کشور در رابطه با مسیر کشتیرانی آسیا- اروپا
6)عدم پویایی لازم در سیاست ملموس و پویا برای حمایت از صنایع کشتی سازی
7)، تغییر مکرر مدیریت ها
8) نامشخص بودن اندازه و تعداد شناورهای موردنیاز
9) کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی جهت تبدیل شناور های سنتی به شناورهای جدید و مدرن و توسعه ناوگان دریایی و قوانین مدون برای تامین تسهیلات مالی پروژه های ساخت کشتی
10) مشکل اخذ روادید ورود به کشور
11) معظلات تردد سریع نیروهای متخصص خارجی در سایت کارخانه های کشتی سازی
12)مشکلات مالی شرکت‌های ساخت شناور و کشتی وفراساحل در کشور
13) کم توجهی به تحقیق و پژوهش و تولید علم در کشور
14)ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت دریایی


5- قابلیتها وتوانمندیهای های صنایع دریایی کشور:
1)ظرفیت مناسب دامنه صنایع ساخت و تولید کشتی برای دریافت سفارش ساخت و تعمیر کشتی درداخل کشور
2)امکان پشتیبانی از عملیات فازهای مفتوح و در دست ساخت میدان گازی پارس جنوبی
(3تقاضا برای ساخت انواع کشتیهای اقیانوس پیما و کناره پیما بصورت فزاینده و پایدار فرا روی صنایع دریایی کشور
4) نیازهای چند میلیون ها دلار ی لجستیکی فازهای میدان گازی پارس جنوبی و چندین میلیارد دلاری در زمینه تامین شناور و تجهیزات و سکوهای فراساحلی و ساخت انواع کشتی درپنج سال آینده
5)ظرفیت های سرمایه گذاری مشترک با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
6)تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی وتشکیل شورای عالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی
7)ساخت اولین کشتی اقیانوس‌پیمای ایران به نام ایران - اراک به دست متخصصان ایرانی ایزوایکو
6- راهکارهای توانمندسازی در صنایع دریایی:
1)تقسیم و ایجاد یاردهای سه گانه برای بهینه کردن تولید و ساخت کشتی بمنظورایجاد ظرفیت برای ساخت و تعمیرکشتی‌های کوچک و متوسط وبزرگ
2) استفاده از روش‌های مدیریتی مناسب و همگام نمودن قوانین و مقررات ارتقای جایگاه صنعت کشتی سازی در جهت تامین انتظارات شرکت های کشتیرانی
3)ارتقاء مستمر وبروز رسانی سطح فنی وتخصصی فعالین درصنایع دریایی
4) فراهم نمودن بستر مناسب برای حضور بیشتر بخش تعاون در صنایع ساخت و تعمیر کشتی
5)تدوین راهکارهای مناسب برای حفظ و نگهداری نیروی انسانی موجود و آتی صنایع دریائی
6)همگام سازی قوانین ومقررات بانکی متناسب با نیازهای صنایع دریایی
7)گسترش فناوری نانو تکنولوژی در صنایع دریایی
7- مزایای بخش تعاون درورود به عرصه صنایع دریایی بواسطه قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی وقانون تعاون:
الف)امکان تشکیل تعاونی های سهامی عام و تسهیل در خرید وفروش سهام و ورود و خروج عضو واعطای حق رای متناسب با میزان سهام اعضا
ب)امکان تشکیل تعاونی فراگیر ملی با عضویت دهکها وافراد مورد نظر دولت وتسهیل دراعمال سیاستهای اقتصادی، حمایتی ومالی دولت به اقشار خاص جامعه
ج)امکان واگذاری کلیه فعالیتهای تصدیگری دولتی به تعاونیها
د)امکان خرید خدمت و انجام فعالیتهای بزرگ خدمات فنی ومهندسی تعاونیها در زمینه های مخابرات ونفت وبانک ونیرو و.....
ه)عضویت مدیران بخش تعاون در ستاد سرمایه گذاری استانها ودفاع از منافع حقه تعاونیها وتسهیل در سرمایه گذاری تعاونیها در طرحهای اقتصادی استانها
و)امکان برخورداری تعاونیهای فراگیر ملی از منابع حاصل از واگذاریهای دولتی
ز)تامین منابع مالی لازم جهت توسعه و تقویت تعاونیها
ح)عضویت وزارت تعاون واتاق تعاون در سیاستگذاری نقش آفرینی بخش تعاون در اجرای اصل (44 ) قانون اساسی
ط)مزیت تعاونیها دراعمال 20درصد مشوق دولتی بیشتر برای تعاونیها
ی)مزیت تعاونیها در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت وتخفیف حق بیمه سهم کارفرما واعطای کمکهای فنی و تخصصی رایگان
ک)ایجاد زیربنای لازم جهت واگذاریهای دولتی ومشارکت با سایر دستگاههای تخصصی دراجرای طرحهای بزرگ ملی وفراگیر توسط تعاونیهای سهامی عام
ل)تاسیس بانک تخصصی تعاونیها وتمرکز وساماندهی کمکهای دولتی به تعاونیها در یک مرجع
م)ایجاد تسهیل در تامین وثایق وضمانتهای مورد نیاز تعاونیها در برخورداری از تسهیلات بانکی(صندوق ضمانت بخش تعاون)
ن)اعطای ردیف بودجه ای مستقل برای بخش تعاون وتوانمندسازی تعاونیها
ص)تسهیل امکان مشارکت سایر بخشها با بخش تعاون در اجرای طرحهای اقتصادی با حفظ حق رای وقدرت تصمیم گیری
ع)امکان ایجاد اتحادیه هاوهولدینگهای تخصصی با امکان فعالیت اقتصادی در بخش تعاون
ف)اعمال تخفیف مالیاتی 25درصدی در مالیات ابرازی تعاونیها
ظ)امکان ایجاد تعاونیهای سهامی عام با حوزه فعالیت بسیار وسیع وکاهش محدودیت در تملک سهام
ق)افزایش نقش مشورتی وتاثیر گذاری نماینده بخش تعاون در تصمیم سازی وتصمیم گیریهای کلان کشور
8- اهم سیاستهای پیشنهادی وزارت تعاون در توسعه بخش تعاون در صنایع دریایی:
1ـ ایجاد بستر لازم ایجاد تعامل بین بخش تعاون وسایر دستگاههای سیاست گذار واجرایی در توسعه صنایع دریایی کشور
2ـ حمایت از فعالیت تعاونیها دانش بنیان ومتشکله از متخصصین درصنایع دریایی کشور
3ـ اولویت دهی وفراهم ساختن مکانیزم‌های تسهیل تامین منابع مالی مورد نیاز طرح های تعاونی‌های تولیدیِ فعال درصنایع دریایی
4ـ تلاش در جهت کسب سهم مناسب بخش تعاون در واگذاری های اصل44 در این حوزه
5- استفاده از ظرفیت بانک توسعه وصندوق ضمانت تعاون در کنار صندوق توسعه صنایع دریایی در در جهت تقویت و توسعه صنعت دریایی کشور در بخش تعاون
6-حمایت از ایجاد طرحهای شاخص وکلان صنایع دریایی خصوصاً صنایع فراساحل ومهندسی دریایی در بخش تعاون
7-فراهم نمودن فضای لازم در بخش تعاون در جهت افزایش حضور تعاونی‌ها در انجام پروژه های ملی و فرا ملی دریایی کشور
8- حمایت از صنایع پیشرو والگوی صنعت دریایی در بخش تعاون
9- توجه خاص جهت رسیدن به سهم 25 درصدی بخش تعاون در واگذاریها وصنایع دریایی کشور
10- پیش بینی مشوقها وحمایتهای مورد نیاز گرایش به ایجاد وتوانمند سازی تعاونی های دریایی در ردیف بودجه ای شکل گیری وتوانمندسازی تعاونی ها
9- مدلهای تعاونی قابل فعالیت درصنایع دریایی:
باتوجه به توانمندیهای فنی، صنعتی در دریا ورود بخش تعاون در این زمینه می‌تواند مفید فایده واقع شودو به خودکفایی وخوداتکایی در این زمینه کشور را یاری نماید .
الف)مدل در بخش تعاونیهای صنعتی و فنی:
تعاونیهای صنعتی درقالب متعارف در این صنعت می توانند در گرایشهایی نظیرِ:
تولید وساخت وطراحی تجهیزات وشناورهای دریایی(قایق ولنج وکشتی), حمل ونقل دریائی ، صنایع فراساحل(ساخت وبهره برداری ازسکوی حفاری واسکله) ؛ تعاونیهای صیادی، تجارت دریایی,موادوتجهیزات مهندسی دریایی, قطعه سازی ,ماشین سازی،نیرو محرکه دیزل ,تولیدانواع سازه های فلزی واسکلت، خدمات فنی مهندسی مشاوره ,تولیدتجهیزات الکترونیکی وناوبری؛ آموزش وتحقیقات دریائی،مدیریت وبرنامه ریزی صنایع دریائی فعالیت نمایند.
ب)تعاونیهای تحقیقاتی و پژوهشی دانش بنیان :
در زمینه طراحی ابزارهای دقیق صنایع دریایی (رادار وسازه ها وتجهیزات)؛طراحی ساخت انواع موتورها ؛امور تحقیقاتی وتحقیق و توسعه ؛بهینه سازی سیستمهای سوخت؛تولید آلیاژهای خاص فرو آلیاژی ونانو تکنو لوژی در صنایع دریایی
ج)تعاونیهای تأمین نیاز تولیدکنندگان (تأمین مواد و قطعات مورد نیاز)
مدلهای یادشده هم می‌تواند به فراخور و به صورت واحد شکل گیرد و با توجه به قابلیت‌های مکانی و هم می‌تواند در قالب تجمیع واحدهای و زنجیره ارزشی تولید تا مرحله کاربردی شکل پیدا نماید.

د)پارکهاوشهرکهای تعاونی صنایع دریایی در استانهای ساحلی
در قالب تعاونیهای سهامی عام با جذب سهامداران واعضای متخصص وواحدهای فعال در بخش صنعت دریایی
ه) تعاونیهای مرتبط با صنایع شناورسازی :
تعاونیهای تولیدی در زمینه تولید قطعات کشتی، شناور، قایق ، تجهیزات امداد و نجات دریایی وتولید رادارهای مورد نیاز.
تعاونیهای تأمین نیاز (درزمینه واردات قطعات موردنیاز وتعمیر ونگهداری قطعات کشتی و تأمین قطعات مورد نیاز)
تعاونیهای عمرانی در زمینه طراحی و ساخت بنادرواسکله وسازه های فراساحل، تعمیر و نگهداری تأسیسات و امکانات ساختمانی، ساخت استراحتگاه‌های فعالین دریایی و کادر ، ساخت هتل‌های زنجیره‌ای ساحلی
تعاونیهای پشتیبانی نیروی انسانی وخدمات بنادر وکشتیرانی ( تأمین نیروی انسانی متخصص کادر ناوبری، تأمین نیروی خدماتی، تأمین کترینگ ساحلی، تأمین لوازم و مایحتاج پرسنل وانجام خدمات مورد نیاز بنادر واسکله ها)
تعاونیهای بازرگانی (در زمینه خرید و واردات قطعات کشتی وشناور ووفراساحل، خرید و فروش بلیط سفرهای دریایی، گردشگری و توریسم، دفاتر کشتیرانی، تورهای مسافرتی دریایی، برگزاری نمایشگاه تخصصی)
تعاونیهای آموزشی (ایجاد مراکز آموزش دریانوردی، تأمین کادر ناوبری فنی و توانمند ، تأمین نیروی انسانی مطلوب، برگزاری دوره‌های آموزش فنی، مهندسی ، آموزش و اطلاع‌رسانی)
تعاونیهای خدمات فنی ومهندسی:این تعاونیها با مشارکت اعضای متخصص مجرب می توانند خدمات فنی ومهندسی حفاظت وتعمیر ونگهداری کلیه تجهیزات وشناورهای مورد استفاده در صنعت دریایی را پشتیبانی نمایند.
و)تعاونیهای مادر تخصصی صنایع دریایی:
این تعاونیها بسته به میزان جذب عضووسرمایه گذار می توانند در قالب ترجیحاً سهامی عام بعنوان بازوان اقتصادی اتحادیه ها وانجمن های تخصصی شکل یافته وودر قالب ملی وبین المللی فعالیت نمایند.
ز)تعاونیهای طراحی وتولید فضای داخلی:
این تعاونیهای درشکل متعارف باهدف تکمیل وتولیدمحصول نهایی فرآورده های دریایی قابل تشکیل می باشند.
ح)تعاونیهای طراحی صنعتی:
این تعاونیها با هدف طراحی وساخت در اشل نیمه صنعتی قطعات ووسایل مورد نیاز در صنعت دریایی وفلراساحل وکمک به خود کفایی کشور در این صنعت ورفع نیازهای خارجی با عضویت متخصصین ونخبگان صنایع دریایی قابل تشکیل وفعالیت می باشند.
ط)تعاونیهای خوشه صنعت دریایی:
این تعاونیها با هدف تامین خوشه ای محصولات زنجیره تولید محصولات وشناورهای دریایی وصنعت دریایی با عضویت واحدهای تولیدی کوچک این صنعت قابل ایجاد در قالب متعارف ویا سهامی عام می باشند.

/ 0 نظر / 11 بازدید